به باور کارشناسان، سهم قابل توجهی از این آلایندگی متوجه حجم بالای خودروهای موجود در تهران و صنایع آلاینده در داخل و اطراف پایتخت است.
محمدهادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، با اشاره به سهم 30 درصدی منابع ساکن در آلودگی هوای تهران، به همشهری گفت: بیشترین سهم در منابع ساکن متوجه صنایع آلاینده موجود در داخل و اطراف تهران است که خطرناکترین آلایندهها را تولید میکنند.
وی با بیان این مطلب که خودروهای تولید داخل نیز به لحاظ کیفیتی در سطح قابلقبولی قرار ندارند، ادامه داد: بیکیفیت بودن سوخت مورد استفاده در این خودروها نیز میزان تولید آلایندهها را افزایش داده است.حیدرزاده یکی از الزامات خودروسازان را رعایت استانداردهای یورو 3 از ابتدای سال 1390 دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر، خودروسازان ما امکان رعایت این استاندارد را ندارند و به تعویق افتادن آن، خسارات جبرانناپذیری را درپی خواهد داشت. کارشناسان در عین حال معتقدند آلودگی صنایعی نظیر پالایشگاهها و صنعت سیمان برابر با آلودگی یک میلیون خودروی در حال حرکت در تهران است.
این اظهارات رئیس ستاد محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در حالی صورت میگیرد که وزیر صنایع و معادن نیز اعلام کرده که برخی از صنایع باید از تهران منتقل شوند. براساس این گزارش، در حال حاضر واحدهای زیادی در حوزه صنعت خودروسازی و قطعهسازی در اطراف تهران در حال فعالیت هستند که به گفته کارشناسان، این واحدها نیز باید ساماندهی شوند.
میزان آلایندگی صنایع خودروسازی و محصولات تولیدی آنها به حدی است که حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت نیز در این رابطه گفته است: یکسوم خودروهای تهران استاندارد نیستند و برخی خودروها 40برابر حدمجاز آلودگی تولید میکنند.